safari, de Masai stam, Irine, ziekenhuisbezoek - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Wilma Kuijstermans - WaarBenJij.nu safari, de Masai stam, Irine, ziekenhuisbezoek - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Wilma Kuijstermans - WaarBenJij.nu

safari, de Masai stam, Irine, ziekenhuisbezoek

Door: wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

31 Oktober 2015 | Kenia, Kisumu

Afgelopen maandag zijn we met z’n zessen in een busje richting Tanzania gereisd naar de Masai Mara. Dit is een natuurpark in het westen van Kenia wat doorloopt in Tanzania. We zijn op bezoek geweest bij de Masai stam. Een trots volk met veel tradities. We waren welkom in hun hut en de medicijnman vertelde hoe hij met kruiden, bladeren en andere natuurlijke producten bepaalde kwalen geneest. We hebben drie dagen rondgereisd in dit schitterende natuurgebied met al zijn flora en fauna. Ik heb insecten gezien waar ik echt niet blij van werd. Olifanten, zebra’s, gnoes, luipaard, giraffen, leeuwen, apen alles wat in de dierentuin voorbij komt loopt hier op een meter afstand je jeep voorbij. Het plassen wat je achter de jeep deed was echt een hele spannende aangelegenheid en Rafael vertelde dat hij nog niet zolang meegemaakt had dat er achter iemand zat te plassen en voor de auto een leeuwin stond....We hebben een aanval gezien van twee leeuwinnen op een zebra en gelukkig kon de zebra wegkomen. De Mara river vond ik heel indrukwekkend. Hier steken de wildebeast over naar Tanzania en er waren veel nijlpaarden en krokodillen. Een paar mensen en dan alleen maar uitgestrekte wildernis met al zijn tropische geluiden en beesten echt gaaf. Rafael onze Keniaanse gids en chauffeur was ook super goed in het sporen. We hebben ook vier van de big five gespot. We hebben het ook supergezellig gehad met zijn zessen. De andere vier waren vrijwilligers die werken in de slobbewijken van Kisumu.
Donderdag zijn we naar Irine geweest. Drie jaar geleden zat zij in het babyhome toen Elvera er was. Haar moeder is gestorven tijdens de bevalling en Irine heeft daardoor een hersenbeschadiging opgelopen. In deze cultuur is het heel normaal dat een man meerdere vrouwen heeft. De andere vrouw had zelf een jongen van de leeftijd van Irine en wilde heel graag voor haar zorgen. Je ziet de liefde die ze voelt voor het gehandicapte meisje en ze verteld vol liefde over Irine. De moeder Dorice heeft een goede baan bij een verzekeringsmaatschappij en ze behoren zeker tot de rijkere Kenianen. Irine krijgt wekelijk fysiotherapie en kan zelfstandig lopen en drinken. Het was mooi om te zien hoe liefdevol haar zoontje omgaat met zijn gehandicapte zusje. Het is echt de kers op de taart van ons bezoek aan Kenia dat het voor Irine zo goed is uitgepakt.
Vrijdag zijn we naar het St Luke ziekenhuis geweest en naar het andere ziekenhuis (hele lange naam die ik ben vergeten) waar Elvera drie jaar geleden stage liep. We mochten op de afdeling verloskunde rondkijken. Er waren verschillende vrouwen aan het bevallen of waren net klaar. Er zaten zeker 10 papa’s te wachten met hun pasgeboren kindje voor een onderzoek.
In St Luke kregen we een rondleiding op de operatiekamer van Samson een arts die ons heel uitgebreid vertelde over hoe men hier in Kenia een operatie voorbereid, uitvoert en over de nazorg. De medicatie en materialen die worden gebruikt en welke operaties er de laatste tijd waren uitgevoerd. We mochten nergens foto’s maken wat wel jammer is voor de beeldvorming.
En iedereen bedankt voor de lieve leuke berichtjes die wij hebben gekregen. Zou iedereen wel willen antwoorden maar hebben in Kenia echt beroerd internet. Altijd weer een klus om iets op het internet te zetten. x

• 31 Oktober 2015 - 14:20

Trudy Mol:

Weer een geweldig verslag!!!

• 31 Oktober 2015 - 14:31

Marga:

Wat een herkenning.
    Heerlijk om mee te lezen met jullie avontuur.

• 31 Oktober 2015 - 15:32

Wilma Selier:

Hallo Wilma en Elvera wat beleven jullie veel. Ik kom graag over een paar weekjes de foto's bekijken en de verhalen aanhoren. Hoe lang blijven jullie daar nog. Lieve groetjes

• 31 Oktober 2015 - 17:28

Elly:

veel spannende momenten beleefd, maar wel mooi in het wild de dieren gespot.
    en gezien waar Elvera stage heeft gelopen en wat fijn dat Irine zo goed is opgevangen en verzorgd wordt. Zal voor Elvera fijn zijn geweest om te zien hoe het nu met Haar gaat.
    En jullie hebben weer heel wat gezien, en heel veel gesprekstof als jullie weer thuis zijn. met vele foto's hoop ze zeker een keer te komen bekijken.
    Nog veel plezier samen op jullie avontuur
    Lieve groet van ons beide

• 31 Oktober 2015 - 17:31

Els Van Pul:

Weer een mooi verslag Wilma, je neemt een koffer vol ervaring en leuke verhalen mee terug straks.

• 31 Oktober 2015 - 18:35

Jaantjemartens(Ma):

Wilma en Elvera wat hebben jullie weer Veel gezien en meegemaakt Wij zijn trots op jullie en wensen Je een goede en behouden thuiskomst Pas goed op elkaar Liefs van ons Ma en Oma en Opa Jan