stichting Baja en kleine bedrijfjes opstarten - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Wilma Kuijstermans - WaarBenJij.nu stichting Baja en kleine bedrijfjes opstarten - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Wilma Kuijstermans - WaarBenJij.nu

stichting Baja en kleine bedrijfjes opstarten

Door: wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

17 Oktober 2015 | Kenia, Kisumu

Maandag 12 oktober
De bevalling ging erg snel en we waren net te laat maar het is een gezond meisje. Het is haar 6e kindje. De mama was erg blij met de babykleertjes die wij gesponsord hebben. Ik zag dat de moeder van het overleden kindje de babykleertjes ook aan de net bevallen moeder had gegeven. Harde wereld, zij verliest haar kind en tegenover haar krijgt iemand een baby’tje.
Met de overdracht van de nachtdienst vroeg de zuster of we met Tobias ( een jongetje van ongeveer 7 maanden) naar het ziekenhuis konden gaan want hij heeft vanaf gisteren hoge koorts. Vanmorgen had hij al 38.5. Wij namen Tobias mee naar de dokter en die stuurde ons door naar Toby de laborant waar hij op malaria werd getest. Met een optreknaald werd een prikje in de hiel gegeven en bloed op het glaasje gedaan en deze werd in de zon te drogen gelegd. De uitslag was negatief Tobias heeft geen Malaria maar het jongetje werd verder niet onderzocht. Waarschijnlijk een griep. We kregen een recept van antibiotica en paracetamol mee.
Vanmiddag zijn Corry en Kees aangekomen in Rangala. Corry heeft verschillende projecten lopen vanuit stichting Baya die ook samenwerkt met de wilde ganzen. Hiermee zijn er in de omgeving 10 nieuwe scholen gebouwd. Ook hebben ze kleine projecten “small business” die worden gesponsord door bijvoorbeeld het koor waar Corry zingt en andere sponsoren. Ook gaat Corry kinderen bezoeken die ze financieel heeft geadopteerd. Voor ons is het natuurlijk super gaaf dat we de komende week mee mogen reizen soms de bush bush in en kunnen zien hoe deze projecten opgestart worden en tot een succes komen. En het is ook heel gezellig met z’n vieren.
Consolata ( de Keniaanse coach van het Kellebeek en Keniaans bestuurslid van stichting Baya) kwam om met Corry een planning te maken voor de komende week. Er moeten ook geiten gekocht worden waar 37 weduwen een bedrijfje mee gaan opstarten. Ik heb er zin in….
Dinsdag 13 oktober
Vandaag zijn we naar Busia afgereisd een stad niet zover van de grens van Uganda. Het eerste stuk met de auto en daarna met de “acacia” (een streekbus). Hier woont “little Corry” Een meisje dat met haar 5 maanden in het babyhome terecht kwam nadat haar moeder was overleden aan aids. “little Corry” had tbc en was hiv-positief. Corry was op dat moment in het babyhome en was erg betrokken bij de zorg van het meisje. Ze is vernoemd naar Corry. Sinds augustus van dit jaar woont ze bij haar tante in Busia en Corry wil graag weten hoe ze woont en of het goed met haar gaat. We werden heel gastvrij ontvangen en het huis zag er voor Keniaanse begrippen erg goed uit. Er is zelfs een koelkast. De tante is ook heel zorgzaam en het is zou fijn zijn als het meisje bij de tante kan blijven wonen. Er is ook nog een vader maar die heeft ook aids dus hopen dat ze bij haar tante mag blijven. Wij hopen dat er voor Mozes ooit ook een goed plekje op deze aardbol komt zodat hij veilig en goed kan opgroeien tot hij zelfstandig is. De oma van Mozes heeft ook aids en heeft al 8 kinderen waar ze voor zorgt dus dat is geen optie want als zij overlijdt komt hij weer op straat. De zuster vertelde over een weeshuis in Kisumu genaamd Oasis waar kinderen als Mozes kunnen blijven totdat ze op eigen benen kunnen staan. We gaan proberen in het weekend te kijken of Oasis iets voor Mozes is.
Toen we terugkwamen bij het babyhome gingen we de kleintjes verzorgen voor de avond. Teddy een vrolijk manneke van rond een jaar oud is flink ziek. Hij heeft Malaria en krijgt via een infuusnaald medicatie en vocht toegediend.
Woensdag 14 oktober
Vandaag gaan we met Corry en Kees naar het Magoja gebied waar Consolata woont. Hier gaan we 37 weduwen ontmoeten die een klein bedrijfje gaan beginnen met de 12 geiten en 2 bokken die gesponsord zijn. De vrouwen leggen ieder geld in om het bedrijf te laten registreren. Onderweg hebben we 10 broden, boter en ranja gekocht zodat de vrouwen kunnen eten. Het is een kleurrijke en vrolijke boel met al die vrouwen, geiten en de twee bokken Anton en Wim. Iedere geit wordt vernoemd naar degene die hem heeft gesponsord in Nederland. Er loopt nu ook een babygeitje Elvera rond en Mrs. de Ridder…Eerst wordt er een vergaderd en wordt er een voorzitter uit de 37 weduwen gekozen. Daarna gegeten en worden de geiten over 3 groepen vrouwen verdeeld. Er wordt iedere twee weken vergaderd en door het krijgen van kleine geitjes en het verkopen van de melk worden er in de toekomst nieuwe geiten gekocht en op den duur kunnen ze de jonge geitjes gaan verkopen.
Vanmiddag een van de 10 scholen bezocht die door stichting Baya zijn gebouwd. Je merkt dat de kinderen geen blanke mensen zijn gewend en er wordt overal mzungu geroepen (blanke mens) en stiekem wordt je aangeraakt en vooral ons haar is bijzonder. Hier heeft men geen haar en de vrouwen dragen allerlei pruiken. In iedere klas werden we binnengeroepen en deden de kinderen erg hun best om aan ons te laten zien wat ze allemaal al geleerd hebben. Hier in Kenia beseft ieder kind dat onderwijs de manier is om uit de armoede te komen dus zijn ze heel erg gemotiveerd. Er wordt nu door stichting Baya gekeken voor nieuwe gebouwtjes voor de 10 scholen waar keukens in gebouwd worden met een schoorsteen omdat er nog steeds in een “mudhouse” wordt gekookt. Niet meer dan een hutje gemaakt van klei waar een dame heel de dag in de rook in een pot staat te roeren. Daarna hadden we nog een vergadering samen met Corry en met het Keniaans bestuur van stichting Baya ( Marc, Matthew en Consolata) die hier in Kenia de projecten helpen te realiseren. Er werd vergadert over de nieuwe keukens en nieuwe banken en tafels voor de klassen. Men had gekeken welke timmermannen in de buurt kunnen zorgen voor de tafels en bankjes en wat voor prijs men vraagt zodat men de beste prijs heeft voor de tafels en de bankjes.
Er was ook een project genaamd wakka wakka. Dit zijn lampen die door zonne-energie worden opgeladen en heel veel licht geven. Ook kan men er stroom op krijgen voor bijvoorbeeld de lap-top of telefoon. De lamp wordt rentevrij gefinancierd door de stichting wilde ganzen en kost ongeveer 40 euro. Men is aan parafine ongeveer 6 euro kwijt dus als men dit geld aflost is de lamp na 7 maanden kosteloos en houdt men iedere maand 6000 Keniaanse shilling over om aan andere dingen te besteden. Tijdens de vergadering werd het een noodweer en viel er ontzettend veel regen. We moesten nog met de auto uit de binnenlanden komen en dit werd een heel avontuur omdat de modder net zo glad was als ijzel en we slidderend en glijdend in het donker gelukkig heel thuis kwamen.
15 oktober
Vandaag naar de oma van president Obama geweest. Zij wordt hier gezien als een erg wijze vrouw en heeft heel veel wezen geadopteerd en helpt veel weduwen. Zij kent Corry persoonlijk en zo kwam het dat we bij haar thuis op de bank terecht kwamen. Grappig om de foto’s van de president te zien toen hij een nog een opgroeiende jongeman was. Buiten zat er een groep van ongeveer 60 weduwen en toen we hun geld sponsorden voor hun “small business” werd er heel uitbundig gedanst en gezongen. Nadat wij daar ook een school hadden bezocht die door stichting Baya is gebouwd gingen we verder de bush bush in …Dit was echt niemandsland waar bijna nooit een auto komt. Het laatste stuk gingen we te voet omdat er geen auto meer door kon. We hadden Nicolas opgepikt een jongen die Corry in 2000 financieel heeft geadopteerd omdat hij zo zorgzaam was voor zijn moeder. We gingen naar zijn moeder en oma die in een armzalig mudhuisje wonen met een bank en een kasje dat scheef hangt omdat er maar een poot onderzit. De moeder van ongeveer mijn leeftijd heeft een hersenbloeding gehad en de oma is dementerend. Er werd gezongen en gebeden en het was gewoon erg ontroerend om te zien allemaal. Nicolas studeert in februari af aan de universiteit. Daarna doorgereisd naar Bunda waar we Rietje met haar moeder ontmoette. Een kindje dat in het hospitaal in Rangala is geboren en vernoemd naar Corry’s overleden zus. Rietje en haar moeder maken het goed. Ik hoef niet te vertellen dat het de afgelopen dagen een geweldige ervaring voor ons is geweest om mee te mogen naar al deze mooie projecten , veel lieve mensen leren kennen en niet te vergeten de schitterende natuur met dieren die we thuis alleen maar hebben in de dierentuin en vergezichten die ik alleen maar zie op tv . Bedankt Corry en Kees voor deze geweldig mooie, leerzame en vooral gezellige en dagen. x
Vrijdag 16 oktober
Vandaag zijn we met Judith een van de caretakers naar Kisumu gereisd weer met de streekbus wat ik een genot vindt want uit de speakers komt gezellige reggeamuziek en ik vergaap me 2 uur aan alles wat ik voorbij mijn raampje zie komen. We hebben daarna 5 uur gedaan om stof uit te zoeken voor de nieuwe uniformen die we gaan sponseren voor de caretakers van de kinderen van het babyhome. Judith vertelde ons dat als de stof zout proeft is het een goede kwaliteit smaakt de stof zoet dan is het rommel. Het is uiteindelijk een mooie kleur roze geworden waar ze 120 meter stof van hebben waar ze 32 jurken van gaan maken. Nadat we Judith weer bij de bus afgezet hadden zijn wij naar ons hotel gegaan waar ook de studenten van Kellebeek verblijven en daar gaan we lekker bijtanken en bijkletsen en hier zien we Corry en Kees zondagmiddag ook weer zodat we aanstaande maandag weer vol energie in het babyhome en het ziekenhuisje kunnen werken.

• 17 Oktober 2015 - 20:06

Jaantjemartens. Ma:

Wilma wat is het een mooi verslag ,en wat hebben wij het hier dan goed .Ik hoop dat je maandag weer met frisse moed kunt helpen in het weeshuis en ziekenhuis samen met Elveertje(een dikke knuffel voor allebei ) en liefs van ons Ma (en Oma) en niet te vergeten Opa Jan xxxx

• 17 Oktober 2015 - 21:10

Trudy Mol:

Prachtig verslag!!

• 17 Oktober 2015 - 23:38

Els Van Pul:

Wilma wat maken jullie veel mee, als je dit allemaal leest hebben wij hier maar een saai bestaan, zulke heldhaftige dingen die jullie daar allemaal doen. Knap hoor van jullie dat jullie dit doen en dat je er zo mooi over kan schrijven is ook heel knap van je.
    Iedere keer mooi om dit te lezen. Jullie verrichten goed werk daar, en nu begrijp ik waarom je dochter je daar mee naar toe wilde nemen.

Groetjes Els

• 18 Oktober 2015 - 00:36

Christien:

Hey buufkes,

prachtige avonturen je maakt lekker veel mee zo
    tank maar lekker bij idd voor de nieuwe week!

liefs van ons

• 18 Oktober 2015 - 08:34

Ad Kuijstermans:

weer een hele ervaring rijker en mooi geschreven Wilma xxx groetjes aan ons veertje

• 18 Oktober 2015 - 18:36

Gerda Van Der Meer:

Veel plezier daar samen met Elvera, geniet van alles.

• 18 Oktober 2015 - 19:18

Yvonne Bakker:

Hoi Wilma,

Wat een mooi reisverslag. Geniet van deze unieke ervaring.
    Heel veel plezier samen met Elvera.

Groetjes Yvonne

• 18 Oktober 2015 - 21:04

Laura:

hoi tante wilma en elvera
    mooie verslagen en wat hebben jullie al veel mee gemaakt

veel plezier nog x

• 22 Oktober 2015 - 20:57

Agnes Valentijn:

Hallo Wilma en Elvera.

Wauw, fantastisch hoe jij verslagen schrijft Wilma.
    terwijl ik ALLES lees zie ik de beelden voorbij komen en ben ik er gewoon bij.
    Maar er zijn wel zeer heftige momenten bij in positieve en negatieve ervaringen.
    Ik wens jullie nog een geweldige periode toe en als je weer thuis bent zou ik graag de onvergetelijke tijd die jullie nu beleven horen vertellen.

Pas goed op elkaar.

Groetjes, Jack en Agnes